DZIECIĘCY UNIWERSYTET TECHNICZNY w Szkole Podstawowej nr 2 w Golcowej

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
23 kwietnia 2018

W roku 2009 Politechnika Rzeszowska im. I. Łukasiewicza wspólnie z WSK „PZL-Rzeszów” S.A. podjęła decyzję o utworzeniu projektu o nazwie „Politechnika Dziecięca”. Podstawą tego przedsięwzięcia była troska o przyszłość dzieci, które rozpoczynają edukację i chęć zainteresowania ich nauką.

Politechnika Rzeszowska, jako pierwsza uczelnia w regionie, postanowiła otworzyć sale wykładowe dla małych studentów. Celem projektu było odciągnięcie młodych ludzi od ekranów telewizorów i monitorów komputerów i pokazanie im, że uczyć można się nie tylko w sztywnych ławkach szkół, a nauka może stać się zabawą i dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu.

Zajęcia, które zostały zaproponowane dzieciom, spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem i zainteresowaniem zarówno samych uczniów, jak i rodziców. Od początku działalności liczba kandydatów na każdy semestr znacznie przewyższa ilość wolnych miejsc.

W semestrze zimowym, w obecnym roku szkolnym, w wykładach Politechniki Dziecięcej uczestniczył Hubert Bąk, uczeń klasy czwartej.

Od marca 2018 roku Fundacja Wspierania Edukacji przy Stowarzyszeniu Dolina Lotnicza, w wyniku podpisania umowy o współpracy z Uniwersytetem Rzeszowskim, rozpoczęła prowadzenie nowego, kluczowego projektu edukacyjnego pod nazwą Dziecięcy Uniwersytet Techniczny.

W semestrze letnim w wykładach Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego uczestniczy szóstka uczennic: Julia Dytko, Ewelina Łobaza, Izabela Ząbek – uczennice klasy czwartej oraz Małgorzata Bawoł, Alicja Duplaga i Julia Herbut – uczennice klasy piątej.

Nasza Szkoła zaprosiła Dziecięcy Uniwersytet Techniczny Wyjazdowy do przeprowadzenia wykładu i zajęć warsztatowych. Jako gospodarz zajęć, do udziału w całym przedsięwzięciu w ramach integracji międzyszkolnej,  włączyliśmy uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 2 w Domaradzu oraz z Zespołu Szkół w Golcowej.

18 kwietnia odbył się wykład ,,Odlotowa Fizyka” przedstawiający w sposób interaktywny zjawiska i prawa fizyki wykorzystywane w lotnictwie. Jego celem było rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania naukami ścisłymi i lotnictwem. Umożliwiał również zrozumienie otaczającego świata poprzez obserwacje.

W trakcie trwania pokazu przybliżone zostały:

  • Historia lotnictwa, od mitycznego Dedala i Ikara, poprzez loty balonem, sterowce, pierwsze samoloty, aż do najnowszej generacji samolotów odrzutowych stosowanych w wojsku i lotnictwie cywilnym,
  • Prawo wyporu Archimedesa, na przykładzie balonu słonecznego oraz balonu na ogrzane powietrze,
  • Prawo Bernoulli’ego, wykorzystując do tego stanowiska doświadczalne,
  • Prawo ciągłości strugi, poprzez lewitującego ping ponga,
  • Pierwsza i druga zasada dynamiki Newtona,
  • Trzecia zasada dynamiki Newtona, na przykładzie zjawiska odrzutu balonowego silnika rakietowego oraz prezentacji multimedialnej,
  • Materiały wykorzystywane w budowie samolotu,
  • Powstawanie siły nośnej, za pomocą demonstracji w tunelu aerodynamicznym oraz eksperymentów z papierowymi samolotami,
  • Sterowanie samolotem.

Z założenia eksperymenty są naukowe, ale stanowią też dobrą zabawę dla badawczego umysłu młodego człowieka.

W drugiej części zaplanowane zostało konstruowanie modelu samolotu w grupach ćwiczeniowych 4-6 osobowych. Uczniowie zostali podzieleni w ten sposób, by w każdej drużynie znajdowali się przedstawiciele z przynajmniej dwóch szkół. Przed tak przygotowanymi „zespołami konstruktorów” zostało wyznaczone zadanie skompletowania wszystkich niezbędnych przy budowie części samolotu oraz prawidłowe ich sklejenie. Jednak najważniejszym i, jak się okazało, najtrudniejszym wyzwaniem było wyważenie samolotu. Środek ciężkości skrzydeł i stateczników poziomych odpowiada za to, czy samolot poleci prosto, czy też będzie go znosiło w lewo lub w prawo. Natomiast, by samolot ani nie nurkował, ani nie zadzierał dziobu, środek ciężkości kadłuba powinien znajdować się w proporcji 1/3 do 2/3 długości samolotu.

Na ile dokładnie modele samolotów zostały wykonane można było przekonać się w trzeciej części tego naukowego wydarzenia. Loty testowe bezlitośnie wyłoniły najlepiej dopracowane modele samolotów, a zwycięski zespół został nagrodzony gadżetami Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego.

O atrakcyjności zajęć  i zaangażowaniu  uczestników w niełatwą przecież tematykę z zakresu lotnictwa,  świadczyły ich zadowolone miny, o czym można się przekonać przeglądając relację fotograficzną z całego spotkania.

Serdecznie dziękujemy Pracownikom Dziecięcego Uniwersytetu Wyjazdowego za rozbudzanie zainteresowań naukami technicznymi uczniów poprzez przeprowadzenie niecodziennych zajęć
w naszej szkole.

Słowa uznania kierujemy również w stronę Pana Mariusza Ilko, dzięki któremu odbyło się całe to przedsięwzięcie. Był on również inicjatorem nawiązania współpracy z Dziecięcym Uniwersytetem Technicznym i  każdorazowo pełni funkcję  opiekuna grupy  uczniów z naszej szkoły uczestniczących w sobotnich zajęciach dla młodych studentów. 

Serdeczne podziękowania składamy również Panu Janowi Kędrze – Wójtowi Gminy Domaradz za wspieranie zainteresowań pozalekcyjnych naszych wychowanków, poprzez zapewnienie nieodpłatnego dojazdu na zajęcia Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego do Rzeszowa.

Więcej informacji

Relacje z pobytu Uczennic Szkoły Podstawowej Nr2 w Golcowej na wykładach Dziecięcego Uniwersytetu Technicznego na Uniwersytecie Rzeszowskim można przeczytać na stronie Szkoły, pod poniższym linkiem:

http://sp2golcowa.domaradz.pl/dut.html

Ponadto, pod kolejnym linkiem można obejrzeć reportaż Telewizji Rzeszów ukazujący inaugurację letniego semestru. Rozpoczyna się on w 8 minucie sobotnich Aktualności z dnia 10 marca 2018:

https://rzeszow.tvp.pl/36343424/10032018

Autor: Barbara Janusz

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2018-04-23
Data publikacji:2018-04-23
Osoba sporządzająca dokument:Barbara Janusz
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:372